Kreatív webdesign stúdió – Budapest

Menu

Miért fontos a specifikáció?

2017. 07. 10.

Amikor megkeresnek minket egy feladattal, jellemzően az ügyfél fejében pontos elképzelés él arról, hogy mit is szeretne. Viszont gyakran ez az elképzelés csak az ő fejében létezik. Természetesen el tudja mondani, hogy milyen weboldalt, alkalmazást, vagy egyéb munkát bízna ránk, de ez nincs dokumentálva.

Márpedig pontos leírás nélkül árajánlatot adni, vagy belefogni egy fejlesztésbe nagy felelőtlenség.

Amennyiben egy egyszerű, például céges bemutatkozó oldalról beszélünk 4-5 aloldallal, akkor a specifikáció esetén is elegendő tud lenni egy jól megfogalmazott leírás. Viszont van, hogy ez vajmi kevés.

Maga a specifikáció általában három részre bontható. Egyrészt van az általános leírás, ami alapján képet kapunk a leendő weboldal, alkalmazás, üzleti megoldás működéséről. Bemutatja a célokat, megfogalmazza az elvárásokat. Másrészt tartalmaz egy a megjelenésre, designra vonatkozó leírás. A harmadik rész talán a legbonyolultabb, ami a fejlesztés specifikációja.

Nézzük először az általános részt:

Itt bemutatásra kell, hogy kerüljön a feladat. Mit is kell csinálni, mit szeretnénk kezdeni a kész weboldallal.

  • Vegyünk egy példát. Friss egzotikus gyümölcsöket árul a cég és szeretnék, ha készítenénk egy weboldalt részükre. Szeretnék bemutatni a céget, megismertetni a tevékenységüket a leendő vásárlókkal, részükre könnyű elérhetőséget biztosítani. Továbbá szeretnék, ha lehetőség lenne az oldalon közvetlenül rendelni, vásárolni.

Lássuk a megjelenésre vonatkozó részt:

A design esetében szinte mindenkinek van elképzelése. Itt a legnehezebb feladat, hogy a funkcionalitást, használhatóságot figyelembe véve olyan tervet készítsünk, amivel mindenki elégedett (mi sem szeretünk olyan weboldalt tervezni, ami nekünk nem tetszik).

Jó, ha tud referenciaként mutatni olyan oldalt, ami példázza azt a stílust, struktúrát, ami a szíve csücske. Az se baj, ha kézzel összeskiccel egy vázlatot az oldalról, ezt is jól lehet használni.

  • Ismét egy példa erre. Mivel gyümölcsöket fog árulni a cég, jó lenne, ha az oldal színvilágában is megjelennének a friss üde színek (barack, banán, eper színei). Csak a modern betűtípusok jöhetnek szóba, mert a talpas, régies betűk nem tetszenek neki. Irtózik a lenyíló menük használatától, emiatt ezt kerülni kéne. Nagyon tetszenek neki az egész oldalt kitöltő, szép fotók.

És végül a legbonyolultabb rész, a működés.

Itt nincs olyan leírás, ami túl hosszú vagy részletes lenne. Minél részletesebben taglalja a működést, annál biztosabb, hogy egyértelmű lesz a feladat. Le kell vezetni a teljes folyamatot, utat, amit a leendő látogató be fog járni az oldalon. Specifikálni kell a megvalósítás azon részeit, amik döntőek az oldal működésében.

Természetesen akkor sem kell megijedni, ha ez nem megy egyedül. Szívesen segítünk papírra vetni az elképzelésed. Találkozunk, átbeszéljük és addig finomítjuk a leírást amíg teljessé nem válik.